Glasriket på Elmia - Husvagn Husbil 2023 - Glasriket

Glasriket på Elmia – Husvagn Husbil 2023

Intresset för det mobila livet är stort i Sverige.

Sverige ligger på plats nummer 2 i hela Europa vad gäller antal husbilar per capita, när det gäller husvagnar så ligger vi på plats nummer 1. Husbilsresenären är dessutom en målgrupp som reser större delen av året och så många som 27% av husbilsägarna har sin husbil tillgänglig hela året. Detta är några av de anledningar som låg bakom beslutet att marknadsföra Glasriket på Elmia – Husvagn Husbil 2023.

Inför mässan 2023 tog Elmia fram konceptet Destinationstorget. Under flera år har det funnits tankar om att skapa en plats på mässan där just destinationer kan samlas med sina montrar. Tidigare har dessa montrar varit utspridda på lite olika platser på mässan vilket blivit lite rörigt. Att samla detta på en och samma plats skulle underlätta för de mässbesökare som söker tips och inspiration inför sina kommande resor, så nu 2023 så tillägnades F-hallen just till Destinationstorget. Det var så klart även här som vi satte upp montern för marknadsföring av Glasriket som ett attraktivt besöksmål.

31 000 besökare

Intresset för det mobila livet är rekordstort. Mässan hade under dessa fem dagar 31 000 besökare och många är de som även väljer att campa på mässområdet med sin husbil eller husvagn. Mässan är stor så det kräver mer än en dag att gå igenom allt som finns på Elmia. Dessutom så arrangeras det flera olika aktiviteter både under själva mässdagarna i form av fler olika föreläsningar men även på kvällstid. Detta bidrar till att Elmia Husvagn Husbil lyckas locka en stor publik år från år.

Våra aktiviteter på mässan

I Glasrikets monter på Destinationstorget arrangerade vi tävlingar, totalt 3 per dag, där de som tävlat hade chans att vinna fina och glasiga saker från Glasriket. Vi hade både tävling med tipsfrågor och tävling med en gissningsfråga. Nu har vi inte räknat antal svarstalonger men intresset var riktigt stort för att vara med i våra tävlingar vilket varit riktigt kul.

Då vi verkligen fyllt montern med glas från Glasriket med uppdukade bord, tillsammans med vår fina bakgrund, så var det lätt att få folk att stanna till vid vår monter. Vi registrerade alla våra längre samtal vi hade med besökare, de samtal som även inkluderade att den vi pratade med tog emot information- och inspirationsmaterial om Glasriket. Mellan 150 – 220 personer per dag. Så en ny person ungefär varannan minut. Som tur var så var vi konstant 2-3 personer som arbetade i montern, framförallt med tanke på att många samtal blev långa. Finns ju så mycket att berätta om när man pratar om Glasriket ju <3

Vi har även presenterat Glasriket som besöksmål för åhörare från scenen inne på Destinationstorget.

Vi passade så klart på att lyfta Glasriket som ett besöksmål året runt och hoppas nu att många blivit inspirerade att besöka oss, nu i höst, vinter, vår eller precis när som helst under året 😀

Gänget på Destination Glasriket