Bäst i klassen - Glasriket

Bäst i klassen

Glasriket.se plockar hem guldet i svenska Publishingpriset i klassen ”sajter som marknadsför besöksmål och evenemang”.

Bakgrund:
I samband med Glasrikets EU-finansierade Husbilsprojekt har en ny hemsida för Glasriket utvecklats. Uppdraget att arbeta med utveckling, design och programmering gick till Kalmar Kreation. Det har varit ett intensivt och roligt samarbete med många avstämningar och konstant högt i tak där alla inblandade har strävat efter att skapa en hemsida som är både inspirerande och användarvänlig, med stort fokus på mobilanpassningar. En hemsida som lockar användaren till att upptäcka hela Glasriket.

Hemsidan tillsammans med en reseplanerade lanserades i juli 2021 och därefter har löpande förbättringar och justeringar gjorts.
I början av 2022 tog Destination Glasriket beslutet att glasriket.se har en tillräckligt hög kvalitet för att kunna tävla i Publishingpriset inom kategorin ”Sajter som marknadsför besöksmål och evenemang”.

Glasriket.se vinner guld i samband med prisutdelningen på Berns i Stockholm
I början av september släpptes nyheten om vilka som var nominerade i respektive klass och glasriket.se var en av de fem nominerade i klassen ”Sajter som marknadsför besöksmål och evenemang”. De övriga nominerade var Road trips i Swedish Lapland, Göteborgs Symfoniker och Göteborgs konserthus, Åhus Seaside – Första parkett vid strand och hav samt Vrakwebben.
Det är en stor ära att vara nominerad så Destination Glasriket tog i samråd med Kalmar Kreation beslutet att åka till Berns i Stockholm för att närvara vid prisutdelningen som genomfördes 9 november.
– Skulle det vara som så att det skulle bli Glasriket som hade ropats upp som vinnare så hade jag aldrig förlåtit mig själv om vi inte hade varit på plats, säger Mia Lundholm projektledare på Destination Glasriket.

Vinnare blev glasriket.se där man i sin motivering bland annat lyfte just mobilanpassningen vilket är av stor vikt då de allra flesta surfar på nätet med sina smarta telefoner idag. Även design och innehåll var faktorer som ledde till guldplatsen strax före Road trips i Swedish Lapland som plockade hem silverplatsen.

Tittar man på juryns poängsättning så ser man att glasriket.se fått högsta betyg för just användbarheten och för en hemsida som representerar en hel destination så är det av yttersta vikt. Det skall vara lätt att hitta och lätt att bli inspirerad. Det skall finnas tydlig information som guidar besökaren till tips om besöksmål. Och på Glasrikets hemsida finns det även en Reseplanerare som skapar individanpassade turförslag utifrån användarens intresseområden.
– En vinst är ett fint kvitto på att vårt arbete och ambitioner levererat en riktigt bra hemsida för Glasriket, säger Joakim Daunéus, projektledare på Kreation.

För en destination på landsbygden är det väldigt värdefullt att få all form av strålkastarljus på sig. Och alla som varit inblandade i hemsidan för Glasriket är både stolta över vinsten och gläds åt att Glasriket har en hemsida som fått pris för både sin användbarhet och utseende. Och ser fram emot att den tack vara lite extra strålkastarljus skall inspirera och locka ännu fler till Glasriket.